کلینیک دکتر مهرداد تنگستانی نژاد

بهترین راهکار افزایش قد به روش جراحی

بیماری کف پای صاف

مقدمه :

کف پای صاف تا سن ۵ و حتی ۱۰ سالگی طبیعی است زیرا در این مدت ، رشد و توسعه استخوان ها ، ماهیچه ها و لیگامنت هایی که قوس پا را ایجاد و حمایت می کنند ، اتفاق می افتد .

پا صافی ، نوعی بد شکلی ( دفورمیتی ) است که در آن قوس های کف پا بسیار کم و یا اصلا وجود ندارد و موجب می شود که کف پا به مقدار کامل و یا تقریبا کامل به زمین بچسبد . حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم ، قوس کف پای آنان به صورت یکطرفه یا دو طرفه به میزان کافی رشد نمی کند .

از نظر وضعیت عملکرد ، بین فرم قوس کف پا و بیومکانیک ساق پا یک رابطه وجود دارد . قوس های موجود در کف پا موجب ایجاد حالت الاستیکی و سبک بالی بین کف پا و پشت پا می گردد . در این بیماری ، سر استخوان تالوس ( اولین استخوان مچ پا )به سمت پائین و داخل می چرخد و همین امر باعث کش آمدن لیگامنت ها گشته و موجب از بین رفتن وضعیت طبیعی در قوس طولی پا می گردد .

آناتومی ساختمان پا :

پای انسان دارای ساختمان شگفت انگیزی است . هر پا دارای ۲۶ استخوان است که توسط ۳۳ مفصل نگهداری و توسط ۱۰۰ ماهیچه ، تاندون و لیگامنت احاطه شده است .

مقاله بیماری کف پای صاف

هنگام راه رفتن ، فشار ناشی از جاذبه زمین بر روی وزن بدن ،  ۳ تا ۴ برابر می شود . در صورتیکه عدم تعادل در ماهیچه های کف پا وجود نداشته باشد ممکن است باعث بهم خوردن قوس کف پا گردد . قوس کف پا ممکن است به علت افزایش وزن بدن کاهش یابد .

قوس های کف پا به دو دسته طولی و  افقی و قوس های طولی نیز خود به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می گردد .

تعریف پاهای صاف :

پاهای صاف در کودکان :

یافته ها بیانگر رخداد مشترک این بیماری بین کودکان و نوجوانان می باشد . توسعه قوس کف پا که وابسته به رشد طبیعی و به موقع ماهیچه ها ، تاندون ها و لیگامنت ها می باشد ، دردوران کودکی رخ می دهد .

درمان :

نظر به اینکه توسعه قوس ها اغلب در سن چهار تا شش سالگی رخ می دهد ، با استفاده از ورزش هایی چون ژیمناستیک و پابرهنه راه رفتن بر روی زمین های مختلف، می تواند در دوران کودکی ، شکل گیری قوسهای کف پا را تسهیل کند .

پاهای صاف در بزرگسالان :

پای صاف در افراد بزرگسال ( پای صاف اکتسابی )نیز می تواند به دنبال صدمه ، بیماری ، فشار بر روی پا بصورت مداوم و یا غیر معمولی و یا بهم ریختن تعادل بیومکانیک وضعیت رشد بدن ، ایجاد و توسعه پیدا کند . این بیماری در زنان بالاتر از چهل سال شابع می باشد . عواملی مانند چاقی ، فشار خون و دیابت به عنوان مهمترین ریسک فاکتورهای این بیماری شناخته شده اند . از طرفی این بیماری در مادران باردار ، می تواند به دنبال بالا رفتن میزان پروتئین ( الاستین ) بوجود آید . با این حال ، در صورت توسعه کاهش قوس پا ، این عارضه عموما بصورت مداوم باقی خواهد ماند .

در صورتیکه صافی کف پا در افراد جوان و یا بزرگسال ، هنگام ایستادن بوده ولی با خم کردن پا و یا کشیدن انگشتان پا به سمت عقب ، قوس ایجاد شود ، به آن "پاصافی قابل انعطاف" می گویند .

تشخیص پاصافی دربزرگسالان :

• گرفتن تاریخچه
  • معاینه بیمار
  • عکسبرداری
  • سی تی اسکن
  • اولتراسوند
  • ام آر آی

مقاله بیماری کف پای صاف

درمان پای صاف در بزرگسالان :

اکثر بیماران مبتلا به کف پاهای صاف قابل انعطاف بدون علامت هستند و دردی را احساس نمی کنند . در صورتیکه بیماران مبتلا به کف پاهای غیر قابل انعطاف ، دچار درد و ناراحتی در پا و قسمت پائین ساق پا داشته و یا درد ، ناحیه زانو و پائین کمر را درگیر کرده باشد ، درمان مناسب خواهد بود .

درمان این دسته از بیماران (بیماران مبتلا به کف پاهای غیر قابل انعطاف ) ، استفاده از وسایل حمایت از قوس پا ، ورزش ژیمناستیک پا و یا سایر ورزشهای دیگر بوده که معمولا توسط ارتوپدها تجویز می گردد .

در تعدادی از بیماران ، بکارگیری روش جراحی به عنوان آخرین روش برای از بین بردن درد و ناراحتی بیمار ممکن است استفاده گردد .

۵ روش شایع درمان کف پای صاف :

1.  استراحت و استفاده از یخ برای کاهش درد و تورم
  2.  ورزش های کششی
  3.  استفاده از دارو درمانی شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( بدون کورتون )
  4.  فیزیوتراپی
  5.  استفاده از تجهیزات ارتوز و یا کفش ، گچ و یا بریس